torsdag 19. mai 2011

Min beste (og raskeste) majonesoppskrift


Nå i helga SKAL jeg ha reker-og hvitvin, uansett hvordan været skulle ha lyst til å være. Og ingen spiser vel reker uten majones?! Majones er vel noe de fleste kjøper på tube i butikken, men har du tatt en titt på innholdsfortegnelsen? Lista over ingredienser er ganske lang og intrikat, ser ut som man har fjernet seg ganske langt fra den opprinnelige majonesen som var en enkel emulsjon av olje og egg.
Å lage majones selv er enklere og raskere enn man tror. Jeg pleier å bruke stavmikseren, da er majonesen klar på under fem minutter og jeg har ennå tilgode å oppleve at sausen skiller seg underveis.
Noe av problemet med majones er at man rett og slett har blitt så vant til tubevarianten med en masse smaksforsterkere, at hjemmelaget nesten kan smake litt tamt. Oppskriften under har jeg prøvd og feila meg fram til og er absolutt ikke tam!

MAJONES

1 egg
0,75 ss Dijonsennep
2-3 ts sukker
0,5 ts salt
1 fedd hvitløk, skrellet
2 ss eplesidereddik
3-4 dl rapsolje


Ha alle ingrediensene untatt olje i en bolle og miks i noen sekunder med en stavmikser, la mikseren gå mens du heller oljen oppi i en tynn stråle, fortsett å mikse og å tilsette olje til majonesen er kremet og hvit. Smak til. Avkjøles noe før servering.

3 kommentarer:

  1. Ni har en mycket god färdigköpt majonnäs i Norge. Jag minns inte fabrikatet, men brukar alltid köpa den när vi är där. Den är inte på tub och inte på glasburk utan förpackad i en genomskinlig tjock plastförpackning. Finns inte i Sverige.

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften skal jeg prøve!
    Hvor lang holdbarhet har majonesen - vet du det?
    PS: Karin - du tenker på Mills majones. Den EKTE, ikke light versjonen.

    SvarSlett
  3. Hei dere,
    beklager seint svar, blogspot har tydeligvis hatt noen tekniske problemer, så jeg har rett og slett ikke fått lagt ut svarene jeg har skrevet. Håper det endelig funker nå.

    Det må være Mills du mener Karin. Jeg er så freidig at jeg påstår at min majones smaker bedre! Men avogtil er det jo praktisk med ferdigkjøpt, kanskje nettopp pga holdbarheten. Majones inneholder jo rått egg og er lettbedervelig. Jeg har spist majonesen uten problemer ei drøy uke etter at den ble laget, forutsatt at det er oppbevart i tett boks i kjøleskapet. Men noen eksakt holdbarhetsdato kan jeg nok ikke gi.

    Hilsen fra Tone

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...